کانون‌های مساجد ایلام در سومین سالگرد شهادت سردار دلها آیین سوگواری سنتی «چمر» را برگزار کردند
کانون‌هاي مساجد ايلام در سومين سالگرد شهادت سردار دلها آيين سوگواري سنتي «چمر» را برگزار کردند

کانون‌های مساجد ایلام در سومین سالگرد شهادت سردار دلها آیین سوگواری سنتی «چمر» را برگزار کردند

مراسم سنتي سوگواري «چمر» با حضور اهالي مسجد و به ويژه اعضاي کانون‌هاي فرهنگي هنري در سومين سالگرد شهادت سردار سليماني برگزار شد.
شناسه خبر : 43413 تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۰۸:۳۴

 به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) استان ایلام ، مراسم سنتی چمر آیینی ویژۀ سوگواری است که در میان مردمان استان‌های غرب کشور از جمله  ایلام، لرستان و کرمانشاه اجرا می‌شود؛ چمر نوای غم‌باری است که در سوگ عزیزان از دست رفته نواخته می‌شود؛ این روزها مردم جای جای استان ایلام در سوگ فرزند رشید اسلام سردار سلیمانی، نوای غم انگیز چمری سردادند و به ویژه مادران و زنان ایلامی مویه کنان به سوگواری پرداختند.


بر پایه این گزارش: کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان ایلام با نواختن نوای چمر و برگزاری ویژه برنامه های مختلف به نام و یاد سردار سلیمانی در سوگ سردار دلها به سوگ و ماتم نشستند که در ادامه به بخشی از این اقدامات اشاره می کنیم:


«علی میربیگی» مدیر کانون فرهنگی و هنری شهدای میمک روستای گنجوان از برگزاری آیین چمر در سومین سالگرد شهادت سردار دلها خبر داد و گفت: این مراسم با گریه و شیون مادران و خواهران شهدا و مراسم  نوحه خوانی و عزاداری در رثای سردار دلها با حضور گسترده  آحاد مردم و خانواده های معظم شهدا و ایثارگران برگزار می شود.


وی افزود:  همچنین این مراسم میزبان بدرقه و تششیع پیکر پاک یک شهید گمنام در روستای گنجوان  در بخش یولی شد.

 

 


«کبری آرمانی» مدیر کانون شهید آوینی شهر ایلام نیز بیان کرد : با حضور جمعی از خواهران عضو در این کانون، سفره صلوات در کانون برپا  و ثواب آن به روح بزرگ شهید سلیمانی اهدا  شد.


همچنین «نسترن عزیزی» مدیر کانون کوثر شهر ایلام نیز از حضور در جمع خانواده شهدا و ادای احترام به مقام شامخ این دلاوران در سومین سالگرد شهادت شهید سلیمانی خبر داد و گفت: این مراسم به همت بانوان عضو کانون کوثر برگزار شد، ضمن اینکه ویژه برنامه های مختلفی از جمله شرکت و حضور گسترده اعضای کانون در سومین سالگرد مراسم شهید سلیمانی در مصلی ایلام، اهدای ثواب طرح تلاوت نور به روح بزرگ سردار سلیمانی  از جمله بخشی دیگر از این فعالیت ها بود.


«محسن سلمانژاد» مدیر کانون الغدیر شهرستان آبدانان نیز برگزاری نشست کتابخوانی با موضوع رشادت ها و دلاور مردی های سردار سلیمانی، خبر داد و گفت: علاوه بر این تهیه بسته های فرهنگی  که با پیام شهدا مزین شده اند؛برگزاری محفل شعر خوانی نوجوانان و جوانان مسجدی، از برنامه های دیگر کانون الغدیر در سومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی بود.

«افتخار مولایی»، مدیر کانون فرهنگی و هنری امام صادق (ع) شهرستان بدره نیز بیان کرد: کودکان و نوجوانان عضو کانون امام صادق (ع) به یاد حاج قاسم محفل قرآنی برگزار و ثواب قرائت آن به روح سردار سلیمانی اهدا نمودند .

گفتنی است  مراسم گرامیداشت سومین سالگرد  شهادت سردار سلیمانی با حضور گسترده اقشار مردم و اعضای کانون های مساجد،  در مصلی شهر ایلام برگزار شد.