شهید قربانی با عشق در این مسیر قدم برداشت/مقاومت هشت ساله ایلام در دفاع مقدس یک افتخار بود
شهيد قرباني با عشق در اين مسير قدم برداشت/مقاومت هشت ساله ايلام در دفاع مقدس يک افتخار بود

شهید قربانی با عشق در این مسیر قدم برداشت/مقاومت هشت ساله ایلام در دفاع مقدس یک افتخار بود

صالحي، در نشست مجازي و صميمي با خانواده شهيد روحاني «محمدرضا قرباني» اظهار کرد: استان ايلام در دوران دقاع مقدس هشت سال مقاومت کرد و جنگ با زندگي مردم اين استان عجين شده بود، در اين ميان شهيد بزرگواري چون شهيد قرباني با عشق در اين مسير جان خود را فدا کرد
شناسه خبر : 13091 تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۲۲:۱۱

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌اي(فهما)، دومين هفته از برگزاري طرح ملي «سه شنبه‌هاي تکريم» «سيد عباس صالحي» وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، طي ارتباط زنده تصويري با خانواده روحاني شهيد محمدرضا قرباني در استان ايلام به مقام شامخ شهدا اداي احترام کرد.

 

وي در اين ارتباط زنده تصويري با اشاره به نزديک شدن به چهلمين سالگرد دفاع مقدس،اظهار کرد: يکي از راه‌هاي اداي دين به کساني که براي کشور ايثارگري کرده و از جان خود گذشتند ارتباط با خانواده شهدا است تا آنها بدانند که ملت ايران خود را مديون ايشان مي‌دانند و از انديشه‌هاي اگ شهدا درس گرفته و تلاش مي‌کنيم با انتقال آن به نسل‌هاي آينده اين انديشه‌ها را زنده نگه داريم.

 

صالحي ادامه داد: تمام ايران در رابطه با دفاع مقدس تاثيرات قابل توجهي داشته است اما استان ايلام از چند جهت قابل اهميت و خاطرات بيشتري در ارتباط با دفاع مقدس داشته است، در ابتدا مي‌توان به مرزهاي وسيع اين استان با عراق اشاره کرد، نقطه‌هاي تماس اين استان با عراق ۴۲۰کيلومتر است و صدام در حملات خود بارها به اين استان هجوم برد، طبيعتا اين مرز طولاني تماس ايلام با جنگ را بالا برد.

 

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تاکيد کرد: علاوه بر مرز طولاني، استان ايلام از ۳۱شهريور ۱۳۵۹درگير جنگ نشد بلکه از ارديبهشت همان سال فضاي جنگ در اين استان آغاز و مردم خيلي زودتر درگير جنگ تحميلي شدند، اگر براي بخش‌هاي وسيعي از ايران دفاع مقدس حدود هشت سال به طول انجاميد براي استان ايلام دفاع مقدس بيش از ۸سال بود.

 

صالحي يادآور شد: از ديگر شرايط ويژه اين استان در دوران دفاع مقدس اين بود که جنگ تحميلي شرايط زندگي را براي استان ايلام متفاوت کرد، در برخي استان‌ها جنگ شرايط مهاجرت را ايجاد کرد اما در استان ايلام مردم هشت سال با جنگ زيستند و جنگ جزئي از زندگي روزمره آنها شد و اين مقاومت هشت ساله و زندگي همراه با جنگ افتخاري است که براي اين استان بوده و باقي خواهد ماند.

 

وي با برشمردن ويژگي ديگر اين استان در دوران جنگ تحميلي افزود: حجم بمباران‌ها و هجوم‌ها به اين منطقه و مردم آن بسيار زياد بود، بيش از ۳۰۰بار بمباران شهرهاي ايلام و به ويژه ۱۳۰بار مرکز استان باعث شده است که اين استان يکي از استان هاي پرتهاجم در دوران دفاع مقدس شناخته شود، يکي از معروف‌ترين اين بمباران‌ها نيز بمباران زمين فوتبال ايلام بود، در کنار اين اتفاقات نبايد از تعداد شهدا و جانبازان استان ايلام که به نسبت جمعيت آن استان بسيار زياد است غافل شد، اين استان نزديک به سه هزار شهيد دارد و در کل کشور دومين استان است که نسبت شهيد آن به جمعيت استان بسيار بالاست.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي ادامه داد: يکي ديگر از وجوه تمايز اين استان در جنگ تحميلي تعداد عمليات‌هايي است که در اين منطقه اتفاق افتاده است، عمليات‌هاي زيادي در اين استان اتفاق افتاده است و بسياري از خاطرات ايثاگران از عمليات در همين استان بوده است، در اين ميان نبايد از نقش مردم و عشاير ايلام در اين عمليات‌ها غافل بود، همچنين روحانيون اين استان نيز در دفاع مقدس حضور پررنگ داشتند که نمونه بارز آن روحاني شهيد محمدرضا قرباني است که امروز در خدمت خانواده آن شهيد هستيم.

 

صالحي با اشاره به شخصيت شهيد روحاني «محمدرضا قرباني» خاطرنشان کرد: خانواده اين شهيد براي خود ذخيره‌اي را به جاي گذاشتند که مي‌توان به آن افتخار کرد، اين شهيد در ابتداي جو‌اني که جاذبه‌هاي زيادي براي انسان وجود دارد راه تعالي را انتخاب مي‌کند و اين نشانگر شخصيت و روح والاي اين شهيد است، همين ارتباط مجازي امروز فرصت مغتنمي را براي بنده فراهم کرد تا ياد اين شهيد و شهداي استان ايلام را زنده نگه داريم.

 

وي تصريح کرد: حتما روح پرفتوح اين شهيد در اين لحظه ما را خواهد ديد و اميد است از شفاعت اين شهيد و شهداي استان بهره‌مند شويم و از خداوند خواستاريم تا به همه‌ ما کمک کند تا از آرمان‌هاي شهدا حفاظت کنيم و ايران و انقلاب اسلامي را به سوي تعالي و پيشرفت به پيش ببريم و آن را به دست کساني بسپاريم که لياقت پاسداشت خون شهدا را داشته باشند.

 

در ادامه اين تماس زنده تصويري حجت‌الاسلام والمسلمين حبيب‌رضا ارزاني، رئيس ستاد هماهنگي کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد ضمن اداي احترام به خانواده روحاني شهيد قرباني گفت: امسال چهل سال از دفاع مقدس مي‌گذرد، از اين رو ستاد عالي کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد با طرح ملي «سه‌شنبه‌هاي تکريم» در تلاش است تا بتواند کمترين اداي دين را به خون شهدا داشته باشد.

 

وي با اشاره به وصيت اين شهيد بزرگوار، خاطرنشان کرد: تعابير اين شهيد والامقام در وصيت‌نامه‌شان بسيار تکان‌دهنده و زيبا است و نشانگر آن است که اين شهيد با عشق در اين مسير گام برداشته است و ما نيز بايد تلاش کنيم در مسير شهدا حرکت کنيم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمين ارزاني يادآور شد: وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در رابطه با خانواده شهدا بسيار مشتاق و از اين رو از اين طرح ملي حمايت کردند.

 

گفتني است روحاني شهيد محمدرضا قرباني اولين شهيد استان ايلام در هفتم مردادماه ۱۳۶۱ در پاسگاه زيد عراق بر اثر اصابت گلوله به مقام والاي شهادت نائل شد